Gebruiksvriendelijkheid en SEO

Als wij het hebben over gebruikersvriendelijkheid, dan hebben wij het natuurlijk over de gebruikservaring bij de websitebezoeker: hoe kijkt Google daar eigenlijk naar?

gebruikerservaring optimaliseren voor Google Search

Inhoud die plotseling verspringt, een pagina met 20 links die je doorverwijst naar een pagina met 30 links, een kleurenstelling die voor kleurenblinden niet te lezen valt, onduidelijke klikelementen, enzovoorts. Het draagt allemaal niet bij aan een fijne gebruikerservaring. Niet zo gek dus, dat Google de gebruiksvriendelijkheid van websites meetbaar probeert te maken.

Een zoekmachine wil haar gebruikers tevreden houden, zodat zij haar diensten blijven gebruiken. Zo blijven adverteerders op Google adverteren. Het is voor Google van essentieel belang dat Google Search-gebruikers via haar zoekresultaten op de juiste pagina’s belanden en daar een goede gebruikerservaring beleven.

Google probeert daarnaast de efficiëntie van haar algoritmes te verbeteren, omdat het internet simpelweg te snel groeit en de algoritmes te veel energie verbruiken. De kwaliteitseisen voor websitepagina’s die willen worden gelezen en in de Google Search-index terecht willen komen, worden naarmate de tijd verstrijkt steeds hoger.

Website performance optimalisatie

Website ‘performance’ is een heel belangrijke vindbaarheidsfactor. Eigenlijk hebben wij het hier over een stuk of 6 verschillende snelheidsmetrieken, die samen de ‘performance’ van je pagina’s beoordelen. Met een belangrijke reden: hoe langer een webshopbezoeker moet wachten, hoe meer geld dit de webshop kost. Het maken en optimaliseren van een High Performance website is essentieel voor het halen van goede resultaten uit de organische vindbaarheid in Google Search.

Hier zijn meerdere studies naar gedaan in de afgelopen twee decennia en allemaal trekken zij dezelfde conclusie: de snelheid die een webshopgebruiker ervaart, is voor een groot deel bepalend voor de koopbeslissing. Dit is belangrijk om in het achterhoofd te houden, zeker wanneer we het verkeer naar de webshop opschalen.

Om die reden heeft Google ‘performance’ een heel belangrijk onderdeel van SEO gemaakt. Zo belangrijk zelfs, dat een te trage website vrijwel buitenspel staat in een hoog-competitieve Online markt. Bij het samenstellen van Technical SEO audits en het uitvoeren van de SEO technische optimalisaties, neemt de SEO specialist de snelheidsbeleving bij de bezoeker en bij de zoekmachine robot, (de crawler), heel serieus.

Een goede SEO specialist gaat hierbij uit van de ‘perceived value’-gebruikerservaring: de bezoeker van de pagina moet het idee krijgen dat een pagina direct laadt, vooral op mobiele telefoons. De Technical SEO specialist zorgt er bijvoorbeeld voor dat een pagina stiekem onderdelen laat inladen, zonder dat de websitebezoeker dit merkt. Het crawler-programma van Google kan in de code zien dat deze technieken zijn toegepast en is in staat om zelf pagina’s te laten laden (renderen).

Accessibility

In de Verenigde Staten is de plicht om te zorgen voor een goede toegankelijkheid voor mensen met een beperking, wetmatig vastgelegd voor alle openbare diensten. Ook voor websites die publiekelijk worden gebruikt. De verwachting is dat hier in Europa ook wetgeving voor komt. Google neemt accessibility-gerelateerde website-elementen in haar ‘ranking’-factoren op en laat deze steeds zwaarder meewegen als onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Ook als we conversie optimalisatie (CRO) los bekijken is het verstandig om gehoor te geven aan accessibility-eisen tijdens het ontwikkelen van websites met webshops. Kijken we bijvoorbeeld naar het aantal kleurenblinden onder Nederlandse mannen, dan hebben we het over gemiddeld 10% van de mannen die je webshop mogelijk niet goed kunnen gebruiken. Dat zijn, zeker wanneer wij het aantal bezoekers opschalen, veel conversies die een webhop mogelijk misloopt door deze richtlijnen voor gebruiksvriendelijkheid te negeren.

Core Web Vitals en de Page Experience update

De algoritme aanpassingen/toevoegingen die Google samenvattend de ‘Page Experience update’ noemt, houdt rekening met verschillende signalen die de pagina-ervaring meetbaar maken. Waaronder de metrieken, zoals zij in developer tools worden weergegeven, als zijnde ‘Core Web Vitals’.

De drie belangrijkste Core Web Vitals-metrieken

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • FID
  • CLD

Largest Contentful Paint (LCP)
Helpt de waargenomen laadsnelheid meetbaar te maken. Het punt, gemeten in tijd, waarop de hoofdinhoud van de pagina waarschijnlijk is geladen. Een korte LCP-tijd maakt bij de bezoeker duidelijk visueel dat de pagina aan het laden is en toont al vroeg of de pagina nuttig is.

First Input Delay (FID)
First Input Delay (FID) is een belangrijke metriek die de responsiviteit meet van de pagina tijdens het laden. Het helpt de gebruikerservaring te verbeteren, wanneer een bezoeker probeert te communiceren met niet-reagerende pagina’s. Een lage FID-tijd zorgt dat de pagina vlug interactief is.

Cumulative Layout Shift (CLS)
Cumulatieve Layout Shift (CLS) is een belangrijke metriek die de visuele stabiliteit van een pagina probeert vast te leggen. Het helpt te kwantificeren hoe vaak websitebezoekers onverwachte layout-verschuivingen ervaren. Een lage CLS-tijd wordt door de website-gebruiker als minder storend ervaren en maakt een pagina aantrekkelijker.

Page Experience update

Google maakte pagina-ervaring sinds juni 2021 eem concreet onderdeel van haar rangschikkings-systemen. Google noemt dit de “Page Experience Update”, maar eigenlijk kun je de verandering beter zien als een geleidelijke uitrol van algoritme aanpassingen die onderdeel zijn van een doorlopend proces.

De ‘update’ probeert een waardeoordeel te vellen over verschillende signalen die betrekking hebben op de gebruikerservaring, waaronder de drie Core Web Vitals-metrieken die hierboven in het kort staan omschreven.

Voor de nieuwsuitgevers geldt dat alle nieuwsinhoud in aanmerking komt voor de ‘Top Stories’-carousel in Google Search, zolang deze voldoet aan het Google Nieuws-beleid. Het gebruik van de omstreden ‘kale code’-techniek, Accelerated Mobile Pages (AMP), is niet vereist. Als onderdeel van de pagina-ervaring update breidt Google het gebruik van niet-AMP-inhoud uit, om zo ook de gebruikerservaring in haar nieuwsoverzichten te versterken.

Google blijft dus op verschillende manieren testen hoe zij inhoud met een goede kwaliteit ‘pagina-ervaring’ kan identificeren en beter naar voren kan brengen in haar services.

Page Experience in Search Console

Het rapport Pagina-ervaring in Google Search Console combineert het bestaande Core Web Vitals-rapport met andere componenten van de pagina-ervarings-signalen, zoals: HTTPS-beveiliging, de aanwezigheid en afwezigheid van opdringerige storende elementen, veilig browsen en mobielvriendelijkheid (‘responsiveness’).

Dit onderdeel van Google Search Console toont onder andere het percentage URL’s waarvan Google denkt dat zij een goede pagina-ervaring bieden. Ook geeft Search Console informatie weer over specifieke gebruikservarings-componenten die een onderdeel zijn van de Page Experience Update. De data in dit onderdeel van Google Search Console is samengesteld uit gemeten ervaringen in de Chrome browser over de laatste 28 dagen (‘Chrome experience report’ data).

Performance als ranking factor onderschat door SEO specialisten

Paginasnelheid? Dat was in 2010/2011 al een belangrijke ‘SEO Ranking Factor
Doordat Google in 2010 aangaf dat paginasnelheid een ‘tie breaker’ was, gingen SEO specialisten denken dat laadsnelheid geen belangrijk SEO signaal zou zijn. SEOs denken vaak ten onrechte dat ‘tie breakers’ niet belangrijk zijn. Combineer je een tie breaker echter met een hoog aantal zoekopdrachten, dan hebben we het over veel bezoekersverkeer.

Minimaal 1 keer per jaar een sitebeoordeling laten maken
Sites moeten één keer per jaar een site-gezondheidsaudit krijgen – en ervoor zorgen dat deze een technische analyse bevat. Als Google je site niet goed kan crawlen en indexeren, maakt het niet uit wat je verder doet.

Dit soort technische SEO factoren negeren is zoals zwemmen in de Olympische Spelen met gewichten om en dan verwachten dat je gaat winnen.

Waar moet je rekening mee houden bij een performance/UX SEO analyse?

Core Web Vitals data is 28 dagen lang gegenereerd door Chrome-gebruikers
De ‘Core Web Vitals’ zijn gebaseerd op een voorbeeld van ‘Field Data’. Als er iets drastisch verandert in hoe zij verbinding maken met het internet, door bijvoorbeeld een pandemie, zie je mogelijk wijzigingen in je CWV-rapportage, zonder dat er wijzigingen aan je site zijn gedaan.

Feiten over de Page Experience Update/CWV-update:

  • Een opwaardering van reeds bestaande SEO factoren
  • Wordt uitgerold tot eind augustus en daarna geleidelijk aangepast/uitgebreid
  • Is ooit begonnen in Google’s “Top Stories”
  • Het CWV Google Search Console-rapport is NIET samengesteld op basis van real-time​ data

De ‘Page Experience Update’ zou geen grote positie-verschuivingen moeten veroorzaken in de zoekresultatenlijsten van Google Search. Veranderingen worden volgens Google geleidelijk toegepast, waardoor ‘rankings’ niet plotseling zouden mogen veranderen.

Verbeter met ‘People-First’ optimalisatie-factoren je vindbaarheid in Google Search en verhoog de conversieratio van je webshop. Wil je zeker zijn van een goede gebruikerservaring op je website? Meld je dan aan voor een Websitekwaliteitscheck van Built on Success.

Heb je nog geen geoptimaliseerde website waar jij de wedstrijd mee kunt winnen?
Denk ‘Strategy-First’ en kies voor een High Performance Website van Built on Success, daadwerkelijk geoptimaliseerd om de groeidoelstellingen van je onderneming te halen. Laat je website maken bij Built on Success en domineer in een hoog-competitieve Online markt.

Heb je een klein budget, geen ambitieuze groeidoelstellingen voor je website en wil je een goedkope website laten maken? Dan heeft Built on Success een interessante website actie, speciaal voor het laten maken van een budget website.

Weet je niet zeker of je een nieuwe website nodig hebt?
Profiteer van onze tijdelijk aanbieding op je sitebeoordeling. Meld je aan bij Built on Success en krijg 20% korting op je website-kwaliteitscheck.

KORTING

Website kwaliteitscheck

20%

per sitebeoordeling

  • Beoordeling binnen 1 week
  • Strategisch maatwerk advies rapport
  • Geen verdere verplichtingen

Online ICT-product development

strategy-First SEO Consultancy

Dave Leeflang aan de telefoon met een klant van Built on Success

Alles voor je Online ICT project

Projectplanning, ontwikkeling, oplevering, onderhoud, training, optimalisatie en promotie.

Scroll naar top